Dzieci, Kuchnia, Rodzice

Budowanie odporności u dziecka w 5 warzywno-owocowych krokach

16 marca 2018

W okresie przesileń okupujemy apteki w poszukiwaniu cudownych środków uodparniających dla naszych dzieci, zapominając o dobrodziejstwach natury. Tymczasem cudowne właściwości uodparniające są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy sięgnąć po owoce, warzywa i soki owocowe i na stałe wprowadzić je do codziennej diety. Nie ma bowiem lepszego, bardziej naturalnego środka na budowanie odporności u dziecka, a także u pozostałych członków rodziny.

Ile warzyw i owoców powinniśmy dziennie spożywać?

5 porcji owoców i warzyw dziennie to absolutne minimum zalecane przez specjalistów od żywienia. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia każdego dnia należy spożywać min. 400 g owoców i warzyw, dzieląc je na 5 porcji. Wspieranie odporności za pomocą owoców i warzyw przyniesie lepsze efekty, gdy będziemy pilnować zalecanej przez dietetyków dawki tych zdrowych pyszności. Warto więc przy uwzględnianiu codziennego jadłospisu pilnować, by owoce i warzywa znalazły się na talerzu, przy każdym serwowanym daniu.

Warzywa i owoce podstawą zbilansowanego posiłku

Ostatnio na zorganizowanych wykładach dla blogerów dowiedziałam się, że blisko 90% najmłodszych dzieci nie spożywa wystarczającej ilości warzyw i owoców. Dowodzi to, że nie budujemy zdrowych nawyków u swoich dzieci, a co za tym idzie pozwalamy by dieta dziecka była uboga w minerały i składniki, których dostarczają owoce i warzywa, a także soki. To niepokojące, gdyż to właśnie one zaliczane są do niezbędnych składników codziennej diety człowieka. To właśnie owoce i warzywa, a także soki odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu, chroniąc go przed chorobami. Dieta bogata w owoce i warzywa skutecznie wzmacnia odporność młodego organizmu, a zawarty w nich błonnik dodatkowo reguluje pracę przewodu pokarmowego.

Zdrowe nawyki od dziecka, owocują zdrowiem w przyszłości

Warzywa są bogatym źródłem witamin (witamina C, B czy beta-karotenu), składników mineralnych (potasu, magnezu, miedzi, wapnia, żelaza itp). Dziecko już od najmłodszych lat powinno zjadać 5 posiłków dziennie, w których królują warzywa i owoce. Im wcześniej dziecko zostanie przyzwyczajone do smaków, tym większa jest szansa, że będzie po nie sięgać także w życiu dorosłym. Od nas więc zależy, jakie nawyki zaszczepimy w dziecku i jaki podarujemy mu start. Prawidłowa i zbilansowana dieta jest bowiem najlepszym sposobem na zbudowanie odporności, zdrowie i witalność.

 

Jak zaszczepić w dziecku miłość do owoców i warzyw?

Nie ma lepszego sposobu niż dobry przykład. Dziecko obserwuje twoje zachowania, widzi po co najczęściej sięgasz w kuchni i zwyczajnie Cię naśladuje. Świeć przykładem, sięgaj po zdrowe owocowo-warzywne przekąski i dziel się swoimi kulinarnymi preferencjami. Zaangażuj w gotowanie malca, podaj danie bogate w warzywa na pięknym talerzu (przecież jemy także oczami), baw się kolorami. Pamiętaj, że zdrowa dieta serwowana już przy śniadaniu pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie organizmu przez cały dzień. O wysokiej jakości śniadania decyduje m.in. zawartość produktów zbożowych i mlecznych oraz owoców i warzyw. Często nie mamy czasu na przygotowanie posiłków, ale ważne jednak, aby nie rezygnować z porcji witamin do śniadania. Szybkim i łatwym rozwiązaniem może być także szklanka soku.

W jaki sposób jeszcze możesz przemycić do diety dziecka owoce i warzywa?

Szybkim i przepysznym sposobem na uzupełnienie diety dziecka może być szklanka soku pomarańczowego, bogata w witaminę C. Szklanka pomarańczowego soku, także tego pasteryzowanego z kartonu to aż 50 – 60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Należy pamiętać, że witamina C wspomaga odporność organizmu. Warto podawać ją dziecku, które w miejscach takich jak przedszkole, czy szkoła narażone jest na różne infekcje. Szklanka soku zastąpi z powodzeniem jedną z porcji owoców lub warzyw każdego dnia. Dzieciom, które zabierają drugie śniadanie do szkoły warto do plecaczka włożyć kartonik soku owocowego, który dostarczy porcję witamin i składników odżywczych.

Dieta uboga w owoce i warzywa może przyczyniać się do wielu chorób i złego samopoczucia

Skutki nieprawidłowego sposobu odżywiania zauważamy szybko: przyrost masy ciała, dolegliwości żołądkowe, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci, obniżenie odporności, spadek energii. Im dłużej odżywiamy się mało wartościowymi produktami, tym większe ryzyko poważnych chorób takich jak: nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia, miażdżyca. Witamina C zawarta w owocach i warzywach przyczynia się do prawidłowej produkcji kolagenu, co ma istotny wpływ na kości, zęby, a także skórę. Dodatkowo witamina C chroni przed stresem oksydacyjnym, niweluje zmęczenie, dodaje energii i zwiększa przyswajanie żelaza. Dużo witaminy C znajdziemy w: natce pietruszki, brokułach, papryce, malinach, truskawkach i oczywiście pomarańczach. Szklanka soku pomarańczowego, także tego pasteryzowanego z kartonu pokrywa 50-60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę, która jak wiemy skutecznie buduje odporność organizmu. Ja mam to szczęście, że moje dzieci najbardziej gustują w soku pomarańczowym, więc pilnuję by nigdy go w naszym domu nie brakowało.

 

Niedoceniane soki są bogatym źródłem witamin i mogą zastąpić jedną porcję owoców i warzyw w ciągu dnia!


Sok owocowy lub warzywny stanowi równoważną porcję warzyw i owoców w ciągu dnia. Soki owocowe lub warzywne, także te pasteryzowane z kartonu nie mogą zawierać sztucznych barwników, konserwantów, ani aromatów. Podobnie jak warzywa i owoce są bogate w mikroelementy. Taką formę szczególnie zaleca się dzieciom, które nie przepadają za warzywami i owocami. Na pyszny sok z kartonu z pewnością nie trzeba ich będzie namawiać.

Mity o sokach – warto przeczytać, zanim wyrobisz sobie mylną opinię

1. Soki są dosładzane, dzięki czemu są wysokokaloryczne – zgodnie z prawem producentów soków obowiązuje zakaz dosładzania soków owocowych, 100% soków warzywnych oraz soków pomidorowych. Warto nauczyć się czytać etykiety, chociażby po to, żeby wiedzieć, iż cukier który widzimy na opakowaniu w tabeli wartości odżywczych, to ten sam cukier jaki znajdował się w owocach lub warzywach, a nie cukier dodany przez producenta.
2. Soki zawierają konserwanty – istnieje zakaz dodawania jakichkolwiek konserwantów. Zakaz ten dotyczy również aromatów, barwników i obejmuje wszystkie rodzaje soków z owoców i warzyw: w kartonie, w butelkach szklanych i plastikowych.
3. Soki powstają z rozcieńczonych soków zagęszczonych – to kolejny mit powstający z nieznajomości produkcji soków, tzw. odtworzonych. Soki odtworzone produkowane są z soku zagęszczonego, który niekiedy błędnie określany jest „koncentratem”. Zgodnie z obowiązującym prawem, soki z soku zagęszczonego, muszą zawierać maksymalnie taką samą ilość wody, jaką zawierały warzywa i owoce, z których powstały, a jakość wody, która została do nich dodana musi odpowiadać co najmniej jakości wody pitnej.
4. Pasteryzacja to zło – kolejny mit. Celem pasteryzacji jest bowiem zniszczenie drobnoustrojów i enzymów, które pozostawione w soku będą prowadzić do procesu psucia. Jest to błyskawiczny proces, który polega na szybkim podgrzaniu soku, a następnie szybkim jego wystudzeniu. Jest to proces podobny do tego, w którym przygotowujemy domowe przetwory na zimę.

Podsumowanie:

Pamiętajmy zatem, że soki to w pełni naturalne produkty, otrzymywane wyłącznie z owoców i warzyw. Nie posiadają barwników i substancji konserwujących. Wszystkie procesy produkcji soków przeprowadzane są w warunkach odpowiednich do otrzymania soku porównywalnego do tego, jaki uzyskujemy bezpośrednio z owoców lub warzyw. Soki to bogactwo witamin i składników mineralnych: prowitamina A, witamina C, witamina E, potas, pektyna, foliany.
Zależy ci na budowaniu odporności u swojego dziecka? Zacznij od budowania zdrowych nawyków żywieniowych, kierując się zasadą 5 porcji warzyw i owoców dziennie! To wcale nie jest trudne, powodzenia!
Więcej przydatnych informacji na temat miejsca warzyw, owoców i soków w codziennym menu znajdziesz na stronie http://5porcji.pl/

Materiał sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Podobne wpisy

2 komentarze

  • Reply Nianio.com.pl 18 marca 2018 at 07:55

    U nas skoki warzywne i warzywne-owocowe sa ulubionymi mojego syna

  • Reply Świat Toli 2 kwietnia 2018 at 14:51

    Moje bliźniaki są całkiem różne, jeden lubi owoce i warzywa, drugi niekoniecznie. Ten „owocowy” to najbardziej lubi gruszki.

  • Leave a Reply